
Stuły i Ewangeliarz na czas Nawiedzenia

Na uroczystość spotkania z Matką Bożą w Świętym Wizerunku Nawiedzenia w diecezji zostały wykonane 4 stuły, oprawa na Ewangeliarz i świeca Maryjna. Projekt zlecony przez bp. Andrzeja Dzięgę przygotowali księża Andrzej Rusak i Dariusz Sidor, a zamówienie realizował ks. Józef Szczepański. Stuły wykonały i przekazały jako dar dla Matki Bożej na rzecz diecezji Siostry Służki NMP z Sandomierza.
Stuły wyhaftowane przez s. Zofię mają skromną formę, ale są czytelne w przekazie treści. Na białym materiale użyto tylko trzech kolory nici: złoto, symbol tajemnicy i doskonałości, niebieski - znak transcendencji, nieba i świętości oraz brąz, który delikatnie podkreśla tylko inne kolory i oznacza ziemię i człowieczeństwo. Lewa strona stuły od góry na wysokości serca posiada zarys Wizerunku Jasnogórskiego: postaci Matki z Dzieckiem; poniżej lilia andegaweńska mocno wydobyta, plastyczna, niczym związany snop zboża nawiązuje do historii obrazu i fundacji jagiellońskiej. Część dolną wieńczą budowle sakralne w zarysie architektonicznym: z lewej Klasztor Jasnogórski z wieżą jak palec skierowaną wzwyż, a z prawej strony z bazyliką katedralną w Sandomierzu, ponad którą widnieje napis "SALVE MARIA". Nad nim jest litera M - znak Matki, Maryi, Miłości oraz wyszyty znak królewski: korona.
Oprawę na Ewangeliarz wykonał artysta sandomierski Andrzej Karwat we współpracy ze złotnikami krakowskimi. Ikonografia dość bogato opowiada historię wydarzenia Nawiedzenia Matki Bożej w diecezji sandomierskiej. Na awersie w Krzyż Jerozolimski z masy perłowej otoczony czterema medalionami z symbolami Ewangelistów ze sceną Baranka na mozaice (imitującej sandomierski bruk) i z kielichem z małym rubinem jak kropla krwi, na zwieńczeniach ramion wpisane są sceny z dziejów odkupienia człowieka: u góry Zwiastowanie z Maryjnym Fiat; z lewej Nawiedzenie Św. Elżbiety z symbolem rozpoznania Tajemnicy a po prawej stronie znak stągwi przypominają scenę z Kany Galilejskiej. Pod Krzyżem zamieszczony został Wizerunek Jasnogórski Maryi Matki wskazującej Jezusa, prowadzącej ku Emanuelowi. Maryja Jest też Apostołką niosącą, ukazującą Zbawiciela. U dołu czytelny napis "Salve Regina". Rewers również posiada Krzyż, tym razem opacki, benedyktyński przypominający relikwiarz Świętokrzyski. W polach pomiędzy ramionami umieszczonych jest 6 medalionów w symbolicznej formie z atrybutów ukazujących postacie związane z historią Ziemi i Kościoła Sandomierskiego: od lewej ku dołowi: 1) św. Stanisław Biskup i męczennik, patron diecezji, wyraża go kłos zboża ścięty mieczem; 2) niżej błogosławiony Wincenty Kadłubek również biskup krakowski tak mocno związany z Sandomierzem ukazany przez znak pokornej postaci oranta, płomień, godło Orła piastowskiego na zwoju Kroniki; 3) u dołu ich następca na stolicy krakowskiej Sługa Boży Karol Wojtyła papież Jan Paweł II wyrażony przez znany wszystkim swój herb z literą M pod krzyżem. 4) Po prawej stronie od góry: clipeus z symbolicznie poprzez koronę, berło i trzewiczki (znak miłosierdzia i dobroci) ukazaną świętą Jadwigą, królem Polski z którą wiąże się dzieje sprowadzenia obrazu Matki Bożej na Jasną Górę. 5) Na wysokości bł. Wincentego po przeciwnej stronie znak obozowy i serce w koronie cierniowej przypomina męczennika bł. Antoniego Rewerę (reprezentuje wszystkich męczenników sandomierskich). 6) U dołu znak krzyża z wpisaną na nim literą M oznacza Sługę Bożego Piotra Gołębiowskiego, biskupa sandomierskiego z czasów pierwszego nawiedzenia diecezji przez Maryję, gorliwy pasterz i uczeń Maryi. Dla czytelności postacie te są podpisane na ozdobnej złotej listwie. I wreszcie u dołu dwie budowle na złotym tle: klasztor i brama Świętokrzyska z lewej a z prawej bazylika katedralna w Sandomierzu: data 2008/9. Wszystko to zamieszczone jest na bordowym, królewskim kolorze tła. Ukazane postacie żyły Ewangelią i miłością do Jezusa i jego Matki danej nam ludziom pod krzyżem przez Bożego Syna, jej Syna. Po prawej stronie, pod herbem sługi Bożego bp. Piotra Gołębiowskiego znajduje się tarcza z herbem bp. Andrzeja Dzięgi w formie pieczęci.
Ks. Andrzej Rusak