Strona główna Duszpasterstwo
Instytucje diecezjalne



BiskupiKuria DiecezjalnaSąd BiskupiStrona główna
• Bp sandomierski Krzysztof Nitkiewicz
• Bp pomocniczy Edward Frankowski
• Bp senior Wacław Świerzawski
• Kancelaria Kurii Diecezjalnej
• Wydziały Kurii Diecezjalnej
• Diecezjalne rady i komisje
Caritas Diecezjalana
(Strona własna)
Wiadomości
Kalendarium
DekanatyParafie
• Wyszukiwarka parafii
Sanktuaria 
Uczelnie i szkołyDomy rekolekcyjne
i domy kultury
Media diecezjalneMuzeum Diecezjalne
• Wyższe Seminarium Duchowne
• Instytut Teologiczny
• WZNoS KUL Stalowa Wola
• WZPiNoG KUL Stalowa Wola
• Katolickie Liceum i Gimnazjum
w Sandomierzu

• Katolickie Liceum i Gimnazjum
w Ostrowcu Świętokrzyskim

• Katolickie Gimnazjum i Liceum
w Stalowej Woli

• Katolickie Przedszkole i Szkoła
Podstawowa w Ostrowcu Św.

• Rodzina szkół imienia Jana Pawła II
• Centrum KEiFC Quo vadis w Sandomierzu
• Ośrodek TiFCh Augustianum w Radomyślu
• Ośrodek Formacyjny w Tarnobrzegu
• Dom Formacyjny w Gorzycach
• Katolicki Dom Kultury w Sandomierzu
• Katolicki Dom Kultury Arka w Racławicach
• Ośrodek Formacji Liturgicznej Zawichost
• Ośrodek Pomocy w Kryzysach Fundacji
Powrót w Zawichoście

• Pustelnia Złotego Lasu w Rytwianach
• Relaksacyjno-Kontemplacyjne Centrum
Terapeutyczne SPeS w Rytwianach
• Diecezja Sandomierska w Internecie
• Gość Niedzielny
• Kronika Diecezji Sandomierskiej
• Niedziela
• Studia Sandomierskie
Dom Księży Emerytów
Katolickie Centra Pomocy Rodzinie
Wydawnictwo Diec.
i Drukarnia
(Strona własna)
Fundacja "Serce bez granic" (Strona własna)
  

» DUSZPASTERSTWO » KATECHUMENAT » KATECHEZY KATECHUMENALNE (5111)   
M E N U

Wysławiając
Miłosierdzie Boże


Duszp. Trzeźwości

Katechizacja

Pomoce katechet.

D. Dzieci i Młodzieży

Liturg. Służba Ołtarza

Ruch "Światło-Życie"

Piesza Pielgrzymka

Akcja Katolicka

KSM

Duszp. Rodzin

Katechumenat

Katechezy

Duszp. Akademickie

Duszp. Powołaniowe

Pap. Dzieła Misyjne

Wspólnoty

Duszp. Związków
Niesakramentalnych


Duszp. Biblijne

Koła różańcowe

Wspólnoty o. Pio

Duszp. niesłyszących

Rok Wiary 2012-2013



Główna Indeks



Nr strony



Wyszukiwarka ...




Stopień trzeci:
SPRAWOWANIE SAKRAMENTÓW WTAJEMNICZENIA
Wigilia Paschalna w Wielką Noc

ZE ŚMIERCI DO ŻYCIA

W ciemności rozbłyska światło: mroki grzechu i śmierci rozprasza moc Zmartwychwstałego Pana. + Widzi to ten, komu woda chrztu obmyła oczy, kto napił się ze źródła wody żywej. + Wtedy jest gotów na przyjęcie Daru Ducha w bierzmowaniu i na stałe karmienie się Ciałem Pańskim w Eucharystii.

Uroczysta liturgia Wigilii Paschalnej, podczas której katechumeni - wybrani - otrzymują sakramenty chrześcijańskiej inicjacji, składa się z pięciu części. Są nimi kolejno obrzęd światła, liturgia słowa, liturgia chrztu świętego, liturgia bierzmowania i liturgia Eucharystii.


Część pierwsza: Obrzęd światła

Katechumeni gromadzą się poza kościołem wokół rozpalonego ognia, w świątyni wygaszone są wszystkie światła. Kapłan, który przychodzi na to miejsce wraz z posługującymi - jeden z nich niesie świecę paschalną - zwraca się do katechumenów i do wszystkich obecnych:

Katechumeni gromadzą się poza kościołem wokół rozpalonego ognia, w świątyni wygaszone są wszystkie światła. Kapłan, który przychodzi na to miejsce wraz z posługującymi - jeden z nich niesie świecę paschalną - zwraca się do katechumenów i do wszystkich obecnych:

Drodzy bracia i siostry, w tę najświętszą noc, w którą Pan nasz, Jezus Chrystus, przeszedł ze śmierci do życia, Kościół wzywa wszystkie swoje dzieci rozproszone po całym świecie, aby zgromadziły się na czuwanie i modlitwę. Jeśli tak będziemy obchodzić pamiątkę Paschy Pana, słuchając słowa Bożego i sprawując święte obrzędy, możemy mieć nadzieję, że otrzymamy udział w zwycięstwie Chrystusa nad śmiercią i wraz z Nim będziemy żyć w Bogu. Poświęcę teraz nowy ogień, skrzesany z kamienia. Jest on symbolem zmartwychwstałego, który rozwalił kamień grobu i zajaśniał w ciemnościach jako światłość świata.

Módlmy się. Boże, Ty przez swojego Syna udzieliłeś wiernym światła swojej chwały, poświęć + ten ogień i przez te wielkanocne święta rozpal w nas tak wielkie pragnienie nieba, abyśmy z czystym sercem mogli dostąpić uczestniczenia w świętach wiekuistej światłości. Przez Chrystusa Pana naszego. Amen.

Po poświęceniu ognia kapłan żłobi na paschale krzyż, litery Alfa i Omega oraz cyfry bieżącego roku, mówiąc przy tym:

Chrystus wczoraj i dziś, + Początek i Koniec, + Alfa i Omega. + Do Niego należy czas + i wieczność. + Jemu chwała i panowanie + przez wszystkie wieki wieków. Amen.

Celebrans umieszcza jeszcze w paschale symboliczne gwoździe, mówiąc:

Przez swoje święte rany + jaśniejące chwałą + niech nas strzeże + i zachowuje + Chrystus Pan. Amen.

Teraz kapłan zapala paschał od nowego ognia:

Niech światło Chrystusa chwalebnie zmartwychwstałego rozproszy ciemności naszych serc i umysłów.

Następuje wniesienie paschału do ciemnej świątyni. Na trzykrotne wezwanie "Światło Chrystusa- wierni odpowiadają "Bogu niech będą dzięki- i zapalają swoje świece od paschału (z wyjątkiem katechumenów, którzy otrzymają zapalone świece po przyjęciu chrztu). Gdy paschał zostanie umieszczony na świeczniku w prezbiterium, diakon śpiewa wspaniałe Orędzie wielkanocne, hymn Exsultet wielbiący Boga za dokonane dzieło zbawienia.


Część druga: Liturgia słowa

Kapłan, zanim uda się na przygotowane miejsce, by razem z ludem wysłuchać czytań, mówi:

Zacznie się teraz druga część liturgii wielkanocnej, liturgia słowa. Ogień zapalony na zewnątrz świątyni, w ciemności, to symbol Chrystusa zmartwychwstałego, który już się zbliża. Teraz usłyszymy Jego słowo - opis stworzenia świata, opis grzechu i kary za grzech, niewoli egipskiej i wyjścia z Egiptu, co jest figurą i zapowiedzią wyzwolenia ludzi z niewoli grzechu przez Pana naszego Jezusa Chrystusa. Wsłuchujmy się pilnie w słowa, które usłyszymy.

Po czytaniach następuje homilia celebransa:

Gdyby ktoś obcy wszedł w tej chwili do świątyni i zapytał, co się tu dzieje - co wy tu robicie? - a mamy prawo suponować, że taki ktoś z przypadku tu jest, drzwi są otwarte, musielibyśmy "zdać sprawę z nadziei, która nas ożywia- (por. 1 P 3,15), którą wyznajemy. I miłość nasza poddana by była surowej krytyce, ocenie, konfrontacji. Zostaje nam to, co czynimy w tej chwili - sam obrzęd przemówi najmocniej - i kilka słów komentarza, aby próbować na te pytania odpowiedzieć.

Oto wczoraj Chrystus ukrzyżowany umarł. Dzisiaj z-martwych-wstał, wstał z grobu - Wigilia Paschalna antycypuje jutrzejszą uroczystość. Pierwsi chrześcijanie przez całą noc czekali, aż pojawi się na horyzoncie słońce, symbol Boga żywego, i wtedy wstępowali do wody, aby obmyć się z grzechów i przyjąć życie Boga. Mamy przywilej w tej świątyni, że dziś będziemy mogli odpowiedzieć wydarzeniem na postawione pytania. Powiemy: patrzcie na tych ludzi. Nasi katechumeni po rocznym przygotowaniu wejdą przy świetle "Wschodzącego Słońca", jakim jest Ogień Chrystusowy, do wody, mając nadzieję w Krzyżu.


1. Zmartwychwstanie Chrystusa motywem naszej wiary

Ale wróćmy jeszcze na moment do tego jednego słowa: dzisiaj jest zmartwychwstanie. Dzisiaj wstał z grobu. Dzisiaj umarł i zmartwychwstał. Jest ktoś w ciągu dziejów, kto umarł i zmartwychwstał? Tylko Chrystus. To jest motyw naszej wiary. Zawierzamy siebie samych, nasze życie i naszą śmierć Temu, który umarł i zmartwychwstał, przeszedł przez śmierć do życia. Pascha Chrystusa. Tak to nazywamy skrótem. "Szukacie Chrystusa? - słyszeliśmy dzisiaj orędzie Ewangelii - Nie ma Go tu. Powstał z martwych. Idzie przed wami. Uprzedza was do Galilei- (por. Mk 16,6-7). Doszedł i do Krakowa. Poszedł dalej. Idzie na cały świat. Wczoraj widzieliśmy, jak środkami masowego przekazu Piotr naszych czasów ogarnia ziemię, przemawiając do uczniów Chrystusa. A ci, którzy nie są Jego uczniami, mogli usłyszeć, jaki jest motyw naszej wiary.

Dzisiaj. Powtórzmy to jeszcze raz: dzisiaj wstał z grobu. Co to znaczy "dzisiaj"? Bo to nie tylko wspomnienie tego, co się dokonało. Otóż dotykamy w tym określeniu "dzisiaj- najgłębszej tajemnicy Kościoła, najgłębszej jego warstwy. My wierzący w Chrystusa wierzymy, że wtedy, kiedy sprawuje się sakramentalny obrzęd - ten Cud trwający nieprzerwanie, ustawiczny Cud dokonany przez Chrystusa zmartwychwstałego - On sam jest wśród nas. Staje wśród nas, mówi do nas, daje się nam, tak jak wtedy, dwa tysiące lat temu. Pascha Chrystusa jest dla nas, ma się stać naszą paschą (1 Kor 5,7). I odwróćmy to zdanie. Nasza pascha - nasze rodzenie się, życie, umieranie, nasze zmartwychwstanie i nieśmiertelność - ma być wszczepiona w Jego los. Ma się stać jedno z Jego losem. I tylko wtedy człowiek przetrwa. Wtedy człowiek żyje.

Moi drodzy, nie czas, by dużo dzisiaj mówić. Ale to trzeba głośno powiedzieć, właśnie dzisiaj, w ten święty wieczór, w tę świętą Noc. W ten wielki Dzień Zmartwychwstania Pańskiego, dzisiaj przypominany i uobecniany. Uobecniany w kontekście solennym, uroczystym - jest wielu ludzi, wielu kapłanów, wiele czytań, śpiewów, obrzędów. To samo jest w każdej Mszy, w każdej sprawowanej Eucharystii, w każdym sakramencie - bo tak chciał. Ale owo "dzisiaj", które ma kontekst solenny, ma ożywić naszą wiarę w codzienność spotkań z Nim (bo kto miłuje, chce być stale z Umiłowanym). "Dzisiaj- Kościół ukazuje nam, jak rodzą się chrześcijanie, jak żyją, idąc wciąż na szczyt ku górze, jak umierają i jak powstają z martwych - w Chrystusie.

Wszyscy jesteśmy uczniami Chrystusa. Wszyscy narodziliśmy się z Paschy Chrystusa, z Jego śmierci i zmartwychwstania. Nasi katechumeni, na których dzisiaj patrzymy, którzy za chwilę staną przed nami w białych szatach, mówią swoją obecnością, że narodziny chrześcijan, że nasze "Boże narodzenie- jest w Wielkanoc. Zanurzeni w wodę chrztu, zostajemy obmyci z grzechów przez Krew spływającą z krzyża - woda jest symbolem oczyszczenia - i otrzymujemy nowe życie, czego też symbolem jest woda. Woda obmywa i daje życie na pustyni. Narodzenie z wody i Ducha Świętego pokazuje, że ten sam Duch, który "unosił się nad wodami stworzenia- (Rdz 1,2), ten sam Duch, którego Chrystus "oddał- (J 19,30) w ostatnim tchnieniu męki, ten sam Duch, który "zstąpił- (Dz 1,8) na Apostołów po wniebowstąpieniu Chrystusa, który zstępuje wciąż, który jest Duszą Kościoła - ten Duch jest przy naszym narodzeniu, jak był przy narodzeniu Chrystusa z Maryi Dziewicy, która "poczęła z Ducha Świętego".


2. Tak rodzą się chrześcijanie: z wody i z Ducha Świętego

Za chwilę przyjmujący chrzest powiedzą: wyrzekam się szatana i grzechu, wierzę. Wypowiedzą to najwspanialsze słowo jakie ma świat. Uznają istnienie Boga-Miłości, bo uwierzyli w Jezusa Chrystusa, w Ojca i Syna, i Ducha, w Miłość. I wierzą, że tę Miłość otrzymują. Biała szata, którą się odzieją, i zapalona świeca to będzie symbol tego, co jest wewnątrz człowieka. Ten symbol przypomina nam, ochrzczonym dawno, że tego ognia nie wolno zgasić a szaty nie wolno zbrukać. Dlatego też przykazanie kościelne, aby każdej niedzieli uczestniczyć we Mszy, nie jest tylko wezwaniem, by być w świątyni, ale by być gotowym w białej godowej szacie na przyjęcie Boskiego Ognia, który ma być dynamizmem naszego świadectwa w tej dżungli świata, w jakiej żyjemy.

Tak rodzą się chrześcijanie. O tym fakcie Paweł mówi dzisiaj: "My wszyscy, którzy otrzymaliśmy chrzest zanurzający w Chrystusa Jezusa, zostaliśmy zanurzeni w Jego śmierć. Zatem przez chrzest zanurzający nas w śmierć zostaliśmy razem z Nim pogrzebani po to, abyśmy i my wkroczyli w nowe życie, jak Chrystus powstał z martwych dzięki chwale Ojca- (Rz 6,3-4). A kto już powstał przez chrzest - i my w niemowlęctwie ochrzczeni dobrze o tym wiemy - ma jeden kierunek: miłować Boga całym sercem, całym umysłem, całą duszą, całym sobą i "nic droższego nad Chrystusa" i Boga. Wtedy rozumiemy Jego przykazania. Jeśli Go nie miłujemy, zaczynamy racjonalizować, jak to powinno być, i sami ustalamy sobie prawa i wartości, którymi się rządzimy. Ustanawiamy je według własnych pragnień i własnej pomysłowości, często bardzo wyrafinowanej i bardzo dalekiej od prawdy, dobra i piękna.

Aby narodzony w Chrystusie człowiek wzrastał, potrzebna jest nieustanna interakcja między spotkaniem Chrystusa w sakramencie pokuty a spotkaniem Chrystusa w sakramencie Eucharystii. Mówi Chrystus: Odpuszczam ci grzechy. Taka bowiem jest prawda człowieka, że nawet gdy przyrzeka, ślubuje, za chwilę upada, grzeszy - bo jest szatan i jest ludzka słabość. Jest w nas zarzewie grzechu: pycha, pożądliwość oczu i pożądliwość ciała. I ulegamy złu. Chociaż powiemy przy chrzcie: Wyrzekam się. Obok sakramentu pokuty - gdzie dostajemy rozgrzeszenie od Chrystusa, bo tylko Bóg odpuszcza grzechy - jest Eucharystia. Znowu dwutakt paschalny: jak w chrzcie: "Wyrzekam się- - "Wierzę", tak tu: "Ja odpuszczam tobie grzechy- i "Ciało Chrystusa - Amen". Daje nam Kościół życie Boga samego ukrytego w Chlebie, w pokornej postaci, pełnej symboliki i prostoty. Tym samym daje mądrość Chrystusa i moc Chrystusa, i miłość Chrystusa. A my mówimy: Amen.


3. Życie chrześcijańskie to stały dwutakt paschalny:
wyrzekam się szatana i grzechu - wierzę w Boga

Mówimy "Amen- słowami, aby wypowiedzieć "Amen- życiem. Tak rodzą się chrześcijanie. Tak uświęcają się chrześcijanie i tak mają żyć. Mają w swoim życiu objawić Chrystusa. Dany nam w Eucharystii Chrystus żyje w nas. Można Go uśmiercić jak nienarodzone dziecko, można Go zniszczyć przez "non serviam- - nie będę Ci służył! Ale można we wnętrzu swojego serca z pokorą paść przed Nim i powiedzieć: w Ciebie wierzę, Tobie ufam, Ciebie miłuję! nie ma niczego większego nad Ciebie! Deus semper maior!

To jest orędzie Wielkiej Nocy. Orędzie przypomniane przez symbol zapalonej świecy i wyśpiewane, teraz wymówione, ma zostać przeżyte i przyjęte, bo jest nam zadane do spełnienia: mamy dać świadectwo, objawić Chrystusa u progu trzeciego tysiąclecia chrześcijaństwa.

Po tej refleksji przystąpimy teraz do trzeciego aktu dzisiejszej liturgii. Jest to liturgia, właśnie, rodzenia chrześcijan. Mamy w tym roku siedmiu katechumenów, ludzi dorosłych, którzy przyjmą chrzest. Dostąpią tej wielkiej łaski. Przyjmą ten dar. My wszyscy przypominamy sobie to, cośmy już otrzymali, i możemy zadać pytanie (wielu z nas sobie to pytanie zada): cośmy z tym darem zrobili? Czy iskra rozpaliła się w ogień, który płonie, oświeca i ogrzewa, czy zgasła?

Uformuje się za chwilę procesja. Pójdziemy do chrzcielnicy. Wszyscy będą w tym uczestniczyć, przeżywając swój własny chrzest. Mamy w sobie jego treść i jego ciężar. A potem będzie udzielenie sakramentu bierzmowania nowo ochrzczonym i dalszy ciąg sprawowania Przenajświętszej Eucharystii.


Część trzecia: Liturgia chrztu świętego

A teraz, bracia i siostry, błagajmy Boga, Ojca wszechmogącego, o miłosierdzie dla wybranych, Beaty, Julity, Magdaleny, Beaty, Jarosława, Bartosza i Mirosława, którzy proszą o chrzest święty. Niech Bóg, który ich powołał i doprowadził do tej godziny, obdarzy ich światłem i mocą, aby całym sercem złączyli się z Chrystusem i wyznali wiarę Kościoła. Niech im da nowe życie w Duchu Świętym, którego będziemy wzywali nad tą wodą. (Obrzędy, 213)

Podczas śpiewu litanii do Wszystkich Świętych przechodzimy do kaplicy Bł. Michała Giedroycia. Proszę: krzyż, lektorzy, kandydaci do chrztu - wybrani - ze swoimi rodzicami chrzestnymi i ci, którzy w Wielki Czwartek przyjęli Pierwszą Komunię.

Następuje teraz litania do Wszystkich Świętych (Obrzędy, 214). Można dołączyć do niej imiona patrona kościoła i patronów tych, którzy mają być ochrzczeni. Po litanii celebrans dokonuje błogosławieństwa wody chrzcielnej:

Boże, Ty niewidzialną mocą
dokonujesz rzeczy niezwykłych
przez sakramentalne znaki.
Ty w ciągu dziejów zbawienia
przygotowałeś wodę przez Ciebie stworzoną,
aby wyrażała łaskę chrztu świętego.
Na początku świata Twój Duch unosił się nad wodami,
aby już wtedy woda nabrała mocy uświęcania.
Boże, ty nawet w wodach potopu
dałeś nam obraz odrodzenia,
bo ten sam żywioł
położył kres występkom i dał początek cnotom.
Boże, Ty sprawiłeś, że synowie Abrahama
przeszli po suchym dnie Morza Czerwonego,
aby naród wyzwolony z niewoli faraona
stał się obrazem przyszłej społeczności ochrzczonych.
Boże, Twój Syn, ochrzczony przez Jana w wodach Jordanu,
został namaszczony Duchem Świętym,
a gdy wisiał na krzyżu,
z Jego boku wypłynęła krew i woda,
po swoim zaś zmartwychwstaniu nakazał uczniom:
"Idźcie i nauczajcie wszystkie narody,
udzielając im chrztu w imię Ojca i Syna,
i Ducha Świętego".
Wejrzyj na swój Kościół
i racz mu otworzyć źródło chrztu świętego.
Niechaj ta woda przez Ducha Świętego otrzyma łaskę
Twojego Jednorodzonego Syna,
aby człowiek, stworzony na Twoje podobieństwo
i przez sakrament chrztu obmyty
z wszelkich brudów grzechu,
odrodził się z wody i z Ducha Świętego
do nowego życia dziecka Bożego.

Kapłan dotyka wody prawą ręką i mówi dalej:

Prosimy Cię, Panie, niech przez Twojego Syna zstąpi na tę wodę moc Ducha Świętego, aby wszyscy, przez chrzest pogrzebani razem z Chrystusem w śmierci, z Nim też powstali do nowego życia. Przez Chrystusa, Pana naszego. Amen. (Obrzędy, 215)

Wyrzeczenie się zła:

Pytam każdego z was: Czy wyrzekasz się grzechu, aby żyć w wolności dzieci Bożych? (Wybrani: Wyrzekam się).

Czy wyrzekasz się wszystkiego, co prowadzi do zła, aby cię grzech nie opanował? (Wybrani: Wyrzekam się).

Czy wyrzekasz się szatana, który jest głównym sprawcą grzechu? (Wybrani: Wyrzekam się).

Wyznanie wiary:

Beato, czy wierzysz w Boga, Ojca wszechmogącego, Stworzyciela nieba i ziemi? (Wybrana: Wierzę).

Czy wierzysz w Jezusa Chrystusa, Jego Syna jedynego, a naszego Pana, narodzonego z Maryi Dziewicy, umęczonego i pogrzebanego, który powstał z martwych i zasiada po prawicy Ojca? (Wybrana: Wierzę).

Czy wierzysz w Ducha Świętego, święty Kościół powszechny, obcowanie Świętych, odpuszczenie grzechów, zmartwychwstanie ciała i życie wieczne? (Wybrana: Wierzę).

Obrzęd chrztu:

(Klęknij do przyjęcia chrztu:) Beato, ja ciebie chrzczę + w imię Ojca i Syna, i Ducha Świętego.

Wyznanie wiary i obrzęd chrztu powtarzane są kolejno wobec Julity, Magdaleny, Beaty, Jarosława, Bartosza i Mirosława.

Włożenie białej szaty:

Beato, Julito, Magdaleno, Beato, Jarosławie, Bartoszu, Mirosławie, staliście się nowym stworzeniem i przyoblekliście się w Chrystusa. Przyjmijcie zatem białą szatę (rodzice chrzestni nakładają neofitom białą szatę) i zachowajcie ją nieskalaną aż na sąd naszego Pana, Jezusa Chrystusa, aby otrzymać życie wieczne. (Obrzędy, 225)

Wręczenie zapalonej świecy

Podejdźcie, ojcowie i matki chrzestne, aby nowo ochrzczonym przekazać światło (rodzice chrzestni wręczają neofitom zapalone świece).

Staliście się światłem w Chrystusie. Postępujcie nieustannie jak dzieci światłości, trwajcie w wierze, abyście ze wszystkimi świętymi mogli wyjść na spotkanie przychodzącego Pana w królestwie niebieskim. Amen. (Obrzędy, 226)

Teraz w procesji przejdziemy do ołtarza, abyście otrzymali znamię Daru Ducha Świętego, sakrament bierzmowania.


Część czwarta: Liturgia bierzmowania

Umiłowani nowo ochrzczeni: Odrodziliście się w Chrystusie, staliście się członkami Ciała Chrystusa i Jego kapłańskiego ludu. Macie teraz przyjąć Ducha Świętego, który został na nas wylany. Pan zesłał Go na Apostołów w Dniu Pięćdziesiątnicy, Apostołowie zaś oraz ich następcy przekazali Go ochrzczonym. Również i wy otrzymacie obiecaną moc Ducha Świętego, dzięki której doskonalej upodobnicie się do Chrystusa, będziecie dawać świadectwo o Męce i Zmartwychwstaniu Pana i staniecie się czynnymi członkami Kościoła dla budowania Ciała Chrystusowego w wierze i miłości.

Prośmy Boga Ojca wszechmogącego, aby łaskawie zesłał Ducha Świętego na tych nowo ochrzczonych. Niech Duch Święty umocni ich swoimi obfitymi darami i przez swoje namaszczenie upodobni do Chrystusa, Syna Bożego. (Obrzędy, 229)

Proszę teraz kapłanów, by wyciągnęli razem ze mną ręce nad tymi, którzy mają być bierzmowani:

Boże Wszechmogący,
Ojcze naszego Pana, Jezusa Chrystusa,
który odrodziłeś te sługi swoje
przez wodę i Ducha Świętego
i uwolniłeś ich od grzechu,
ześlij na nich Ducha Świętego Pocieszyciela;
daj im ducha mądrości i rozumu,
ducha rady i męstwa,
ducha umiejętności i pobożności,
napełnij ich duchem Twojej bojaźni.
Przez Chrystusa, Pana naszego. Amen. (Obrzędy, 230)

Każdemu z was udzielę teraz sakramentu bierzmowania:
Jadwigo, przyjmij znamię Daru Ducha Świętego. (Amen.) Pokój z tobą. (I z duchem twoim.)
Magdaleno, przyjmij znamię...
Joanno, przyjmij znamię...
Mario, przyjmij znamię...
Pawle, przyjmij znamię...
Mateuszu, przyjmij znamię...
Marku, przyjmij znamię...


Część piąta: Liturgia Eucharystii

Teraz jest dalszy ciąg sprawowania Eucharystii, Mszy świętej, podczas której przyjmiemy Ciało Chrystusa.


W górę
Cofnij Strona główna Copyright © 2000-2017 by Diecezja Sandomierska
Poinformuj Redakcję Portalu: www@sandomierz.opoka.org.pl
Aktualizacja: 7 czerwca 2011