Strona główna Duszpasterstwo
Instytucje diecezjalne



BiskupiKuria DiecezjalnaSąd BiskupiStrona główna
• Bp sandomierski Krzysztof Nitkiewicz
• Bp pomocniczy Edward Frankowski
• Bp senior Wacław Świerzawski
• Kancelaria Kurii Diecezjalnej
• Wydziały Kurii Diecezjalnej
• Diecezjalne rady i komisje
Caritas Diecezjalana
(Strona własna)
Wiadomości
Kalendarium
DekanatyParafie
• Wyszukiwarka parafii
Sanktuaria 
Uczelnie i szkołyDomy rekolekcyjne
i domy kultury
Media diecezjalneMuzeum Diecezjalne
• Wyższe Seminarium Duchowne
• Instytut Teologiczny
• WZNoS KUL Stalowa Wola
• WZPiNoG KUL Stalowa Wola
• Katolickie Liceum i Gimnazjum
w Sandomierzu

• Katolickie Liceum i Gimnazjum
w Ostrowcu Świętokrzyskim

• Katolickie Gimnazjum i Liceum
w Stalowej Woli

• Katolickie Przedszkole i Szkoła
Podstawowa w Ostrowcu Św.

• Rodzina szkół imienia Jana Pawła II
• Centrum KEiFC Quo vadis w Sandomierzu
• Ośrodek TiFCh Augustianum w Radomyślu
• Ośrodek Formacyjny w Tarnobrzegu
• Dom Formacyjny w Gorzycach
• Katolicki Dom Kultury w Sandomierzu
• Katolicki Dom Kultury Arka w Racławicach
• Ośrodek Formacji Liturgicznej Zawichost
• Ośrodek Pomocy w Kryzysach Fundacji
Powrót w Zawichoście

• Pustelnia Złotego Lasu w Rytwianach
• Relaksacyjno-Kontemplacyjne Centrum
Terapeutyczne SPeS w Rytwianach
• Diecezja Sandomierska w Internecie
• Gość Niedzielny
• Kronika Diecezji Sandomierskiej
• Niedziela
• Studia Sandomierskie
Dom Księży Emerytów
Katolickie Centra Pomocy Rodzinie
Wydawnictwo Diec.
i Drukarnia
(Strona własna)
Fundacja "Serce bez granic" (Strona własna)
  

» DUSZPASTERSTWO » KATECHIZACJA » POMOCE KATECHETYCZNE » REFERATY (5314)   
M E N U

Wysławiając
Miłosierdzie Boże


Duszp. Trzeźwości

Katechizacja

Pomoce katechet.

D. Dzieci i Młodzieży

Liturg. Służba Ołtarza

Ruch "Światło-Życie"

Piesza Pielgrzymka

Akcja Katolicka

KSM

Duszp. Rodzin

Katechumenat

Katechezy

Duszp. Akademickie

Duszp. Powołaniowe

Pap. Dzieła Misyjne

Wspólnoty

Duszp. Związków
Niesakramentalnych


Duszp. Biblijne

Koła różańcowe

Wspólnoty o. Pio

Duszp. niesłyszących

Rok Wiary 2012-2013



Główna Indeks



Nr strony



Wyszukiwarka ...



"KSZTAŁTOWANIE SUMIENIA W RODZINIE"
- W NAUCZANIU OJCA ŚWIĘTEGO JANA PAWŁA II

Niezmiernie ważną rolę w chrześcijańskim wychowaniu dzieci i młodzieży odgrywa formowanie sumienia. Przyszłość ludzkości zależy w dużej mierze od formacji sumienia i od wierności sumieniu. Ten problem ukazał Jan Paweł II w encyklice "Veritatis splendor": "Sumienie jako ostateczna instancja osądzająca konkretny czyn sprzeniewierza się swojej godności, gdy jest błędne z winy człowieka, to znaczy, gdy człowiek niewiele dba o poszukiwanie prawdy i dobra, a sumienie z nawyku do grzechu powoli ulega niemal zaślepieniu. Na to właśnie niebezpieczeństwo zniekształceń sumienia zwraca uwagę Pan Jezus, gdy napomina: "Światłem ciała jest oko. Jeśli więc twoje oko jest zdrowe, całe twoje ciało będzie w świetle. Lecz jeśli twoje oko jest chore, całe twoje ciało będzie w ciemności. Jeśli więc światło, które jest w tobie, jest ciemnością, jakże wielka to ciemność!" (Mt 6,22-23). W przytoczonych wyżej słowach Jezusa znajdujemy także wezwanie do formacji sumienia, tak by stało się ono przedmiotem nieustannego nawracania ku prawdzie i dobru"[1].

Najwłaściwszym miejscem kształtowania sumienia jest rodzina. Wszystkie inne instytucje wychowawcze, takie jak szkoła czy Kościół, winny nieść pomoc w tym zakresie. Wychowawcza troska o człowieka, to przede wszystkim troska o uformowanie jego sumienia, o to, by poznał prawdę i dobro oraz by je pokochał. Człowiek z uformowanym sumieniem będzie umiał oprzeć się złym skłonnościom, pozostając sobą, nie popadając w niewolę. Człowiek jest prawdziwie wolny o tyle, o ile postępuje zgodnie z poznaną prawdą. To ograniczenie wolności jest w rzeczywistości gwarancją wyzwolenia. Sumienie ujawnia też tkwiącą w wolności człowieka zależność od prawdy. Zależność od prawdy określa granice właściwej osobie ludzkiej autonomii. Właściwa i zupełna funkcja sumienia polega na uzależnieniu czynu od prawdy[2].

W miarę wzrostu i rozwoju dzieci, wychowanie przechodzi w samowychowanie. Również w odniesieniu do sumienia należy dążyć do tego, by odpowiedzialność za jego kształtowanie stopniowo przyjmował sam wychowanek. Z takim przesłaniem zwracał się Ojciec Święty do młodzieży na Jasnej Górze, rozważając słowa Apelu Jasnogórskiego: "Czuwam, to znaczy, że staram się być człowiekiem sumienia. Że tego sumienia nie zagłuszam, nie zniekształcam. Nazywam po imieniu dobro i zło, a nie zamazuję. Wypracowuję w sobie dobro, a ze zła staram się poprawiać, przezwyciężając je w sobie. To taka bardzo podstawowa sprawa, której nigdy nie można pomniejszyć, zepchnąć na dalszy plan. Nie. Ona jest wszędzie i zawsze pierwszoplanowa. Jest zaś tym ważniejsza, im więcej okoliczności zdaje się sprzyjać temu, abyśmy tolerowali zło, abyśmy łatwo się z niego rozgrzeszali. Zwłaszcza, jeżeli tak postępują inni"[3].

Papież przypominał młodym postać bogatego młodzieńca z Ewangelii, który pyta Chrystusa: "Co mam czynić, aby osiągnąć życie wieczne" (Mk 10,17). W odpowiedzi Chrystus wskazuje na przykazania Dekalogu. Przemawiają one do każdego z nas bezpośrednią oczywistością prawdy w nich zawartej. Nadanie tych przykazań ze strony Boga jest poniekąd potwierdzeniem ich obecności w świadomości moralnej człowieka. Zarazem wzmocnieniem mocy ich zobowiązywania w sumieniu każdego[4].

Tego właśnie kodeksu moralnego należy przestrzegać przede wszystkim. Jest on wpisany w sumienie każdego człowieka, w sumienie prawe i dobrze ukształtowane, tak jak było zapisane w Prawie przekazanym przez Mojżesza i jeszcze lepiej w Ewangelii, która streszcza wszystko w przykazaniu miłości: "Wszystko więc, co byście chcieli, żeby ludzie wam czynili, i wy im czyńcie!" (Mt 7,12)[5].

Ojciec Święty wzywał młodych do poszukiwania prawdy, do właściwego rozeznania moralnego: "Chrystus pyta was, drodzy przyjaciele, w jakim punkcie rozeznania moralnego w waszym sumieniu jesteście. Bądźcie ludźmi sumienia. I w tym celu szukajcie prawdy. Bądźcie prawdziwie wolni, to znaczy umiejcie korzystać z waszej wolności wedle prawdy, wedle tego, co jest waszym prawdziwym dobrem, prawdziwym dobrem innych"[6]. Papież zachęcał młodzież do troski o właściwe ukształtowanie sumienia, które jest miarą wolności człowieka. Żyć zgodnie z sumieniem - podkreślał Jan Paweł II - to znaczy żyć wedle praw natury i wzajemnie - żyć wedle prawa natury, to znaczy żyć zgodnie z sumieniem; oczywiście z sumieniem prawdziwym i prawym, czyli odczytującym poprawnie treść Prawa zapisanego w naturze ludzkiej przez Stwórcę[7].


P r z y p i s y :

1. VS 63.
2. Por. K. Wojtyła, Osoba i czyn, Kraków 1969, s. 160.
3. Jan Paweł II, Rozważanie podczas Apelu Jasnogórskiego, Jasna Góra, 18 czerwca 1983, w: Stworzeni do miłości. Jana Pawła II rozmowy z młodymi, Łomianki 1991, s. 63.
4. Por. Jan Paweł II, Przemówienie do młodzieży na Westerplatte, Gdańsk, 12 czerwca 1987, w: Do końca ich umiłował, Sandomierz 1987, s. 126.
5. Por. Jan Paweł II, Homilia w czasie Mszy św., Namur, 18 maja 1985, w: Stworzeni do miłości, dz. cyt., s. 54.
6. Por. tamże, s. 55.
7. Por. Jan Paweł II, Prawo Boże wypisane w sercu człowieka, Watykan, 12 czerwca 1994, "L'Osservatore Romano" wyd. polskie 9-10(1994), s. 28.

Opracowała:
mgr Joanna Borek
nauczyciel katecheta
w Publicznej Szkole Podstawowej Nr 4
w Ostrowcu Świętokrzyskim


W górę
Cofnij Strona główna Copyright © 2000-2017 by Diecezja Sandomierska
Poinformuj Redakcję Portalu: www@sandomierz.opoka.org.pl
Aktualizacja: 7 czerwca 2011