Strona główna Duszpasterstwo
Instytucje diecezjalne



BiskupiKuria DiecezjalnaSąd BiskupiStrona główna
• Bp sandomierski Krzysztof Nitkiewicz
• Bp pomocniczy Edward Frankowski
• Bp senior Wacław Świerzawski
• Kancelaria Kurii Diecezjalnej
• Wydziały Kurii Diecezjalnej
• Diecezjalne rady i komisje
Caritas Diecezjalana
(Strona własna)
Wiadomości
Kalendarium
DekanatyParafie
• Wyszukiwarka parafii
Sanktuaria 
Uczelnie i szkołyDomy rekolekcyjne
i domy kultury
Media diecezjalneMuzeum Diecezjalne
• Wyższe Seminarium Duchowne
• Instytut Teologiczny
• WZNoS KUL Stalowa Wola
• WZPiNoG KUL Stalowa Wola
• Katolickie Liceum i Gimnazjum
w Sandomierzu

• Katolickie Liceum i Gimnazjum
w Ostrowcu Świętokrzyskim

• Katolickie Gimnazjum i Liceum
w Stalowej Woli

• Katolickie Przedszkole i Szkoła
Podstawowa w Ostrowcu Św.

• Rodzina szkół imienia Jana Pawła II
• Centrum KEiFC Quo vadis w Sandomierzu
• Ośrodek TiFCh Augustianum w Radomyślu
• Ośrodek Formacyjny w Tarnobrzegu
• Dom Formacyjny w Gorzycach
• Katolicki Dom Kultury w Sandomierzu
• Katolicki Dom Kultury Arka w Racławicach
• Ośrodek Formacji Liturgicznej Zawichost
• Ośrodek Pomocy w Kryzysach Fundacji
Powrót w Zawichoście

• Pustelnia Złotego Lasu w Rytwianach
• Relaksacyjno-Kontemplacyjne Centrum
Terapeutyczne SPeS w Rytwianach
• Diecezja Sandomierska w Internecie
• Gość Niedzielny
• Kronika Diecezji Sandomierskiej
• Niedziela
• Studia Sandomierskie
Dom Księży Emerytów
Katolickie Centra Pomocy Rodzinie
Wydawnictwo Diec.
i Drukarnia
(Strona własna)
Fundacja "Serce bez granic" (Strona własna)
  

» DUSZPASTERSTWO » KATECHIZACJA » POMOCE KATECHETYCZNE » SCENARIUSZE (5312)   
M E N U

Wysławiając
Miłosierdzie Boże


Duszp. Trzeźwości

Katechizacja

Pomoce katechet.

D. Dzieci i Młodzieży

Liturg. Służba Ołtarza

Ruch "Światło-Życie"

Piesza Pielgrzymka

Akcja Katolicka

KSM

Duszp. Rodzin

Katechumenat

Katechezy

Duszp. Akademickie

Duszp. Powołaniowe

Pap. Dzieła Misyjne

Wspólnoty

Duszp. Związków
Niesakramentalnych


Duszp. Biblijne

Koła różańcowe

Wspólnoty o. Pio

Duszp. niesłyszących

Rok Wiary 2012-2013



Główna Indeks



Nr strony



Wyszukiwarka ...



Scenariusz katechezy dla klas I-III szkoły podstawowej

Jan Paweł II - Świadek nadziei

Cele katechezy:
* uczeń poznaje, kim dla ludzi i Kościoła jest Papież Jan Paweł II
* uczeń chce naśladować Jana Pawła II w czynieniu dobra, chce być świadkiem nadziei

Metody: pogadanka, burza mózgów, praca w grupach.

Środki dydaktyczne: zdjęcie Ojca Świętego, Pismo Święte, świeca, czterokolorowe kółka, ilustracje z Papieżem, klej, czarne kartki z bloku rysunkowego lub papier szary, napisy z hasłami, serca z napisem ŚWIADEK NADZIEI.

Przebieg katechezy

Wstęp

A) Dzieci stoją w kręgu. Wspólna modlitwa: "Ojcze nasz", "Zdrowaś Maryjo".

B) Witam wszystkie dzieci, bardzo cieszę się z naszego spotkania, cieszy się także Jezus, który tutaj z nami jest. Na początku naszego spotkania dobierzemy się parami i usiądziemy na przeciwko siebie. Teraz opowiemy sobie to, co spotkało nas bardzo miłego wczoraj po lekcjach, czy też było coś, co sprawiło wam smutek.

Dzieci przez chwilę dzielą się swoimi doświadczeniami (na koniec również katecheta).

C) Podziękujmy sobie wzajemnie, że mogliśmy podzielić się swoimi przeżyciami. Zaśpiewajmy piosenkę "Dobrze, że jesteś".

Dzieci stojąc w parach trzymają się za ręce i śpiewają w rytm piosenki (mogą podskakiwać lub klaskać na znak radości).

D) Zbliża się dzień 16 października dla nas Polaków jest to ważny dzień, gdyż wtedy otrzymaliśmy od Pana Jezusa wielki prezent. 24 lata temu Polak, kardynał Karol Wojtyła, został Papieżem. Przypomnijmy sobie, jak ma na imię Papież? Gdzie mieszka? Na czym polega jego praca?

Dzieci odpowiadają: - Jan Paweł II, - na Watykanie, - służy ludziom, umacnia ich wiarę.

E) Co robi Papież, czym się zajmuje, kim jest dla całego świata dowiemy się, gdy przygotujemy film, zabawimy się więc w reżyserów. Nasza praca będzie polegała na tym, że teraz podzielimy się na grupy. Każde dziecko otrzyma kolorowe kółko, według którego przyporządkuje się do określonej grupy. Następnie każda grupa wylosuje hasło, do którego z otrzymanych ilustracji ułoży film. Następnie ilustracje nakleimy na czarne kartki z bloku rysunkowego i w ten sposób powstanie klisza zdjęć o Papieżu.

Hasła:

MODLITWA / MIŁOŚĆ (DZIECI I CHORZY) / POKÓJ / PRAWDA / SŁOWO BOŻE

Katecheta rozdaje czterokolorowe kółka, ilustracje, hasła, klej, czarne kartki z bloku rysunkowego lub papier szary. Dzieci dobierają się według kolorów, siadają w grupach i z otrzymanych ilustracji układają - stosownie do podanego hasła - kliszę zdjęć ukazujących Papieża.

F) Prace dzieci umieszczamy na tablicy.

W centrum tablicy umieszczamy duży portret Papieża (najlepiej na tle kuli ziemskiej).

Patrząc na nasz film, przyglądając się ilustracjom zaśpiewajmy piosenkę: "Nie boję się, gdy ciemno, jest Ojciec za rękę prowadzi mnie" (1 zwrotka).

Katecheta gra na gitarze lub odtwarza z kasety (CD) nagranie zespołu "Arka Noego".

Rozwinięcie

A) Próba odpowiedzi na pytania: Co to jest nadzieja?, Kto to jest świadek?

Dzieci podają swoje skojarzenia, pomysły, przykłady (słuchamy z uwagą - bardzo wartościowe są ich wypowiedzi). Gdy połączymy te dwa wyrazy to będą one oznaczały osobę, która czyni tak wielkie dobro, które nigdy się nie kończy i zawsze zwycięża. Aby się o tym przekonać posłuchajmy, co mówi nam Pismo Święte.

B) Katecheta zapala świecę i uroczyście odczytuje wybrane fragmenty Ewangelii:

Łk 24, 46-48; Mt 28, 19-20

Dzieci stoją oraz w skupieniu słuchają Słowa Bożego.

C) Pogadanka (mogą pojawić się różne odpowiedzi dzieci, katecheta naprowadza na właściwą).

  1. Jak Pan Jezus nazwał Apostołów?
    - Pan Jezus nazwał Apostołów świadkami.
  2. Jakie zadania dał Pan Jezus Apostołom?
    - Aby głosili Słowa Pana Jezusa, uczyli wszystkiego, co Pan Jezus im przykazał, udzielali chrztu, pamiętali o tym, że Pan Jezus jest zawsze z nami.
    Pan Jezus zechciał, aby Apostołowie z Nim współpracowali oraz byli świadkami Jego słów i czynów, przez które pokazał, jak bardzo wszystkich kocha, a także zapewnił, że miłość jest potężniejsza od wszelkiego zła. Dał nam w ten sposób nadzieję, że ostatecznie zawsze zwycięża dobro. Każdy z nas powinien zaufać Panu Jezusowi, gdyż On zwyciężył na krzyżu i zmartwychwstał.
  3. Kto dzisiaj te same zadania spełnia?
    - Dzisiaj te same zadania spełniają kapłani, a przede wszystkim Papież.
  4. Kim więc możemy nazwać Papieża?
    - Papieża możemy nazwać świadkiem.
  5. O kim i o czym świadczy Papież?
    (Dzieci podają propozycje)

Wniosek: To całe dobro, które czyni Papież możemy nazwać NADZIEJĄ, gdyż ono nigdy się nie skończy, tak jak nie kończy się prawdziwa miłość mamy i taty. Nadzieja jest to dobro, które możemy spełniać każdego dnia.

D) Na tablicy katecheta umieszcza napis ŚWIADEK.

Pod hasłem ŚWIADEK umieszcza hasło NADZIEI.

Tytuł naszego filmu będzie zatem brzmiał: JAN PAWEŁ II - ŚWIADEK NADZIEI.

Zakończenie - wypracowanie programu działania

A) Teraz musimy zastanowić się, w jaki sposób każdy z nas może stać się świadkiem nadziei, czyli miłości Pana Jezusa i takiego dobra, które zawsze silniejsze jest od zła. Dzieci podają przykłady z własnego życia.

B) Katecheta rozdaje dzieciom serca (wykonane z kolorowego papieru) z napisem ŚWIADEK NADZIEI. Pierwszoklasiści wpisują swoje imię, Uczniowie klas drugich i trzecich wpisują konkretne postanowienie.

C) Zapis do zeszytu:
Katecheta rozdaje dzieciom obrazki z Papieżem lub ksero portretu (postaci) Papieża. Dzieci z klasy pierwszej wklejają serce, dzieci z klasy drugiej i trzeciej wklejają serca oraz przepisują hasła z tablicy.

D) Modlimy się za Papieża i śpiewamy piosenkę: "Taki duży, taki mały..."

Hasła umieszczone na tablicy

 
PRAWDA
- SŁOWO BOŻE
 
M
O
D
L
I
T
W
A
JAN PAWEŁ II
ŚWIADEK NADZIEI

M
I
Ł
O
Ś
Ć

 
POKÓJ
 

Zespół redakcyjny:
Renata Chrzanowska, Ewa Janus, Ks. Jacek Junak CR, Izabela Ludwig,
Iwona Podolecka, Ks. Piotr Studnicki (przewodniczący zespołu), S. Julitta Szydlak,
Wioletta Szwej-Oświecińska, Marta Zubek


W górę
Cofnij Strona główna Copyright © 2000-2017 by Diecezja Sandomierska
Poinformuj Redakcję Portalu: www@sandomierz.opoka.org.pl
Aktualizacja: 7 czerwca 2011