Cel dydaktyczny: Zapamiętanie i zrozumienie prawdy, że Chrystus jest Królem nieba i ziemi. Kościół w liturgii oddaje cześć Chrystusowi, Królowi Wszechświata.
Cel wychowawczy: Radość, wdzięczność i uwielbienie Chrystusa Króla.
Pomoce: Pismo święte, Papierowa korona, film "Życie Jezusa", tekst prefacji z uroczystości Chrystusa Króla, tekst Ewangelii J 18, 33-37, nagranie magnetofonowe "Chrystus Wodzem, Chrystus Królem", kserokopie portretów Królów polskich, kserokopia obrazu Chrystusa Króla, napisy szablony, puzzle, test luk.
Wprowadzenie
Kończy się rok liturgiczny. Nadchodząca niedziela 25.XI jest ostatnią niedzielą obecnego roku kościelnego. W tym dniu oddajemy cześć Chrystusowi - Królowi Wszechświata (pokazuję kserokopię obrazu Chrystusa Króla)
Zapamiętajmy, że w ostatnią niedzielę roku liturgicznego obchodzimy Uroczystość Chrystusa Króla.
(przypinam napis) Zapiszmy temat:
Temat: Uroczystość Chrystusa Króla
Rozwinięcie
K.: Na dzisiejszym spotkaniu zastanowimy się, dlaczego Jezus Chrystus jest Królem i na czym polega Jego królowanie?
K.: Kto z was odpowie, kim jest król?
Dz.: Bardzo ważna postać, która rządzi państwem (królestwem)
- troszczy się i dba o dobro królestwa,
- prowadzi zwycięskie wojny,
- należy mu się posłuszeństwo, szacunek.
K.: Powiedzcie mi, po czym zwykle rozpoznajemy króla?
Dz.: Siedzi na tronie
- trzyma berło,
- ma na głowie koronę,
- ma bogaty strój.
K.: Zwróciliście uwagę, że widocznym znakiem władzy królewskiej jest: korona, jabłko, berło (przypinam insygnia koronacyjne)
Zewnętrzne znaki władzy królewskiej to: korona, jabłko, berło i nazywają się insygniami koronacyjnymi.
K.: Teraz przez chwilę zastanówmy się w grupach, jakimi cechami odznacza się król? I co robi? Każda grupa spróbuje odpowiedzieć jednym zdaniem, ale musicie uważać by nie powtórzyć tego, co było już raz powiedziane. Skoro mówimy o królu przygotowałam wam koronę. Oddaję ją w ręce pierwszej grupy. (przekazuję koronę papierową) Dziecko, które zabiera głos w imieniu grupy zakłada ją na głowę a potem przekazuje kolejnej grupie. (praca w grupach)
Dz.: jest bogaty,
- jest sprawiedliwy,
- jest odważny,
- jest mądry,
- rządzi królestwem,
- dba o poddanych.
K.: Czy tych królów znacie z lekcji historii? (przypinam portrety królów) Są to bardzo ważni królowie (władcy), którzy rządzili Polską, mądrze rządzili naszym krajem.
Bolesław Chrobry I-szy koronowany król Polski
Kazimierz Wielki to król, który: "Zastał Polskę drewnianą a zostawił murowaną"
Władysław Jagiełło rozgromił potęgę krzyżacką w bitwie pod Grundwaldem (1410 r.). Bardzo mądry polityk, dowódca, połączył Polskę z Litwą. (pokazuję ilustrację)
K.: A teraz pokażę wam inną ilustrację, mianowicie Pana Jezusa skazanego na ukrzyżowanie za to, że publicznie nazwał się Królem, Synem Bożym.
Poproszę .......... przyjdź do tablicy i opisz klasie wygląd Chrystusa.
Pyt.: Spójrz na głowę, czy ma koronę? (ma koronę nie ze złota, z cierni)
Pyt.: Czy ma insygnia królewskie?
- Ręce ma związane, na ramionach zarzucony płaszcz (ci królowie mają bogatszy strój, złote korony)
Pyt.: Co robią ludzie?
- Wskazują rękami na Niego, wiemy z Pisma świętego, że go osadzają, wyśmiewali Go i wyszydzali
Zauważyliśmy, że Chrystus Król różni się od królów rządzących na ziemi.
K.: Zobaczcie teraz scenę z filmu "Życie Jezusa". Zwróćcie uwagę na słowa, które wypowiada Piłat. Zaobserwujcie też jak wygląda i jak się zachowuje Jezus oraz jak jest traktowany przez ludzi. (film; stop - zatrzymanie obrazu Jezusa)
Dz.: Pan Jezus jest pokorny, nic nie mówi, cierpi w milczeniu, z pokorą przyjmuje wyrok
- Ludzie nie uznają Jego władzy: drwią z Niego, lekceważą Go, plują na Niego, wyszydzają.
K.: 1. Dlaczego Pan Jezus z pokorą przyjmuje wyrok?
2. Co to znaczy, że królestwo Pana Jezusa nie jest z tego świata?
Pismo święte da nam odpowiedź na te pytania:
* Uroczyste czytanie Pisma świętego /J 18, 33-37/ (wstają)
* Analiza tekstu biblijnego. Powtórzę zadane wcześniej pytanie.
Odpowiedzi dzieci:
Dz.: 1 - Pan Jezus kocha ludzi,
- po to przyszedł na świat by zbawić ludzi,
- poświęcił życie za nas,
- spełniał wolę Ojca.
Dz.: 2 - Królestwo Jezusa nie jest podobne do królestw ziemskich, On nie chce panować nad ludźmi przy pomocy wojska, siły jak królowie ziemscy.
K.: Co ma panować w królestwie Chrystusa?
Dz.: Jezus chce zaprowadzić wśród ludzi pokój, pragnie by zapanowały prawda, sprawiedliwość i miłość
- prawda,
- sprawiedliwość,
- miłość,
- pokój.
Za to wszystko winniśmy Go czcić i uznać za króla.
Zapiszmy i zapamiętajmy tę ważną prawdę
(K. pisze na tablicy)
CHRYSTUS JEST NASZYM KRÓLEM
W KRÓLESTWIE CHRYSTUSA MA PANOWAĆ:
A teraz w grupach wykonacie zadanie, które będzie naszą notatką lekcyjną. (rozdaję kartki)
- prawda bez kłamstwa
- sprawiedliwość bez oszustwa
- pokój bez wojen
- miłość bez nienawiści
(Test luk)
Jezus Chrystus przed Piłatem nazwał siebie .......... .
.......... Chrystusa nie jest z tego świata.
Królestwo Chrystusa polega na prawdzie, sprawiedliwości i .......... .
Zapiszmy w zeszytach
O takie królestwo będziemy się modlić w uroczystość Chrystusa Króla. Nasz hołd Chrystusowi Królowi złóżmy śpiewając hymn (nagranie z magnetofonu)(wstają)
«Chrystus Wodzem»
(przywieszam obraz Chrystusa Króla)
Na obrazie przedstawiającym Chrystusa Króla widzimy Go otoczonego aureolą chwały, nad którą widnieje korona
W ręku trzyma berło
Ubrany jest w dostojne szaty
Modlitwa
Chrystus jest Królem naszych serc, Chrystus jest Królem naszych domów uwielbiajmy Go za to słowami:
Dziękujemy Ci Panie Jezu, nasz Królu, powtórzmy
A teraz w geście uwielbienia unieśmy nasze dłonie i wspólnie się módlmy:
- Za nasze rodziny i przyjaciół
Dziękujemy Ci Panie Jezu, nasz Królu,
- Za nasz piękny świat
- Za miłość i uśmiech
- Za to, że Jesteś Królem naszych serc
- Za to, że Jesteś Królem naszych domów
Zaśpiewajmy radośnie piosenkę: Jezus nas poprowadzi.
Postarajcie się w tę uroczystość jak najlepiej uwielbić Chrystusa naszego Króla Wszechświata.
Pamiętajcie, że uczynicie to w sposób pełny przyjmując Go w komunii świętej do waszych serc.
Praca w domu:
Uzupełnij tekst luk.
Agata Nowakowska