Cele katechezy:
* uczniowie poznają, co to jest nadzieja chrześcijańska oraz kto to jest świadek Chrystusa,
* rozumieją na czym polegają zadania świadka nadziei,
* przybliżenie uczniom treści nauczania Jana Pawła II jako Świadka Nadziei,
* wdrażanie do świadomego udziału w obchodach Dnia Papieskiego.
Metody: burza mózgów, pogadanka, gra dydaktyczna: puzzle logiczne, zadania na kartach.
Środki dydaktyczne: karty z zadaniami, układanka, zdjęcie Ojca Świętego.
Przebieg katechezy
Wstęp (czas ok. 10 min)
A) Katechezę rozpoczynamy piosenką, np.: "Czy wy wiecie..."
B) Prowadzący informuje, iż dzisiejsza katecheza poświęcona będzie Ojcu Świętemu i zaprasza do odszyfrowania z jakiego powodu.
Praca indywidualna: ułożenie z rozsypanki zdania (załącznik nr 1): Niedziela 13 X 2002 - Dniem Papieskim obchodzonym pod hasłem "Jan Paweł II - Świadek Nadziei"
Katecheta przeprowadza krótką pogadankę na temat idei Dnia Papieskiego.
Odczytanie hasła i postawienie uczniom pytań:
* W którym dniu kardynał Karol Wojtyła został wybrany na papieża?
* W jaki sposób przeżywamy kolejne rocznice?
C) Prowadzący przedstawia cele katechezy.
Ojciec Święty pragnie nam głosić Dobrą Nowinę! Każda nowina a szczególnie Dobra Nowina związana jest z nadzieją. Postaramy się dzisiaj odpowiedzieć na pytanie:
Dlaczego Papieża Jana Pawła II możemy nazwać Świadkiem Nadziei?
Rozwinięcie (czas ok. 25 min)
A) Katecheta pyta uczniów, jakie informacje są potrzebne, aby odpowiedzieć na powyższe pytanie. Na tablicy zapisuje w dwóch kolumnach następujące pytania:
- Co to jest nadzieja?
- Kto to jest świadek?
B) Metodą "burzy mózgów" zapisywane są odpowiedzi podawane przez dzieci.
C) Prowadzący przeprowadza rozmowę, której celem jest pozostawienie tylko tych odpowiedzi, które określają nadzieję chrześcijańską i zadania świadka Chrystusa (por. Rz 8, 20 - 24; Rz 15, 4.13 oraz Dz 1, 8).
Zebraniem i podsumowaniem rozmowy będzie uzupełnienie niedokończonych zdań:
- Nadzieja jest oczekiwaniem (czegoś)...
- Nadzieja jest zawierzeniem (komu)...
- Świadek jest to ...
D) Następnie katecheta zaprasza do gry dydaktycznej (załącznik nr 2) - praca w grupach.
Na kartach zapisane są wypowiedzi Ojca Świętego bądź fragmenty z książek o Papieżu. Istotą tej gry jest udzielenie odpowiedzi na pytania poprzez dobranie odpowiednich kart.
Sposób gry:
- Uczniowie pracują w kilkuosobowych grupach.
- Każda grupa ma swój zestaw kart.
- W obrębie grupy rozdajemy kolejno wszystkie karty.
- W pierwszej kolejności wykładane są karty z pytaniami.
- Do kart z pytaniem dobieram karty z poprawnymi wypowiedziami i układamy je jedna pod drugą.
- Nie wolno zaglądać do kart kolegów, ani pokazywać własnych.
- Uczeń wykładający kartę odczytuje na głos jej treść.
- Przekazywanie informacji (dobieranie kart) odbywa się poprzez dyskusję.
- Na końcu wybieramy kartę tytułową i obok niej układamy pustą, na której piszemy dlaczego Jan Paweł II jest Świadkiem Nadziei.
- Po ułożeniu wszystkich kart przykleja się je na arkuszu papieru.
- Sprawdzenie pracy następuje przez odczytanie prawidłowych odpowiedzi wg numerowego klucza. Karty są ponumerowane co pozwala na szybkie sprawdzenie pracy dzieci.
E) Prezentacja wykonanych prac. Każda grupa odczytuje tylko wypełnioną przez siebie pustą kartę.
Zakończenie (czas ok. 10 min)
A) Rozmowa podsumowująca i wyciągnięcie wniosków. Utrwalenie odpowiedzi na pytanie: Dlaczego Jana Pawła II można nazwać Świadkiem Nadziei?
B) Zapis w zeszycie: uczniowie przepisują do zeszytu treść z karty wypełnionej podczas pracy w grupie.
C) Zadanie domowe (załącznik nr 3).
D) Modlitwa w intencji Ojca Świętego.
Zespół redakcyjny:
Renata Chrzanowska, Ewa Janus, Ks. Jacek Junak CR, Izabela Ludwig,
Iwona Podolecka, Ks. Piotr Studnicki (przewodniczący zespołu), S. Julitta Szydlak,
Wioletta Szwej-Oświecińska, Marta Zubek